Літературне читання

Тема: Дмитро Павличко. Я народився на землі

Прочитати виразно вірш

Я народився на землі
Від батька, що орав ту землю.
Ніколи я не відокремлю
Себе від хлопської ріллі.
Із неї виріс я, немов
Пшеничний колосок зернистий.
Я тілом — дужий, духом — чистий:
В мені землі моєї кров.
Мої зернини — то слова.
Як відберуть їх на насіння —
Мене чекає воскресіння,
І сонце, і весна нова,
І слави жнива золоті.
Та мав би вищу нагороду,
Як стали б хлібом для народу
Хоч на єдиний день в житті.


Домашнє завдання: с.195, виразно прочитати.




Українська мова

Тема: Відновлення текстів із деформованою будовою.

Завдання 1. Відновити порядок речень. (усно)

1) Наливаються соком яблука і груші в садках. 2) На порозі стоїть золота осінь. 3) Осінь уже починає прикрашати жовтим листом дерева. 4) Птахи збираються у вирій. 5) Сонечко дарує землі останні теплі промені. 6) Сумують квіти за теплим літечком.

– Чи можна цю групу речень назвати текстом? Які недоліки є у тексті? Як переставити речення, щоб ліквідувати недоліки?

Відновлений текст

На порозі стоїть золота осінь. Наливаються соком яблука і груші в садках. Птахи збираються у вирій. Осінь уже починає прикрашати жовтим листом дерева. Сумують квіти за теплим літечком. Сонечко дарує землі останні теплі промені.

Завдання 2. Записати відновлений текст.

НА ПРОГУЛЯНЦІ

Дзюрчать веселі струмочки. Настала весна. У Вови в руках човник. Мишко несе паперових чоловічків. Вийшли хлопці гуляти. Весело дітям! Посадили хлопчики чоловічка у човник, пустили в струмок. Поплив човник, закрутився.

 

 

Завдання 3Зі слів кожного рядка складіть речення. Запишіть їх так, щоб вийшло оповідання. Придумайте до нього заголовок.

 

Він, під, сховався, деревом.

Грався, у, Сашко, парку.

Почався, холодний, дощ, Раптом.

Побачив, листочку, хлопчик, На, сонечко, червоне.

Взяв долоню, і, на, зігрів, Він, його.

Домашнє завдання:

 Розташуйте речення в такій послідовності, щоб вийшов текст.

Та раптом Наталка з Миколкою зупинилися здивовані.

Перед ними на стежці сиділо мокре кошеня і жалібно нявчало.

Діти вирішили забрати кошеня у свій клас.

І ось кошенятко солодко муркоче на теплій ганчірці.

Школярі подружилися з ним і назвали Дружком.

Був осінній холодний ранок, падав дрібний дощ.

Хотілося швидше добігти до школи.



Математика

Тема: Місце десяткових дробів у таблиці класів і розрядів.

https://miyklas.com.ua/p/matematika/5-klas/desiatkovi-drobi-15859/uiavlennia-pro-desiatkovi-drobi-15888/re-03b22fc8-eb7f-46f1-adaa-f20a2441b45d

1. Робота з підручником с.119 № 736 (усно, переглянути таблицю і прочитати числа)

2. №737

Домашнє завдання: с. 120 № 738


Географія

Тема: Країни східної Європи (Білорусь, Молдова, Росія, країни Балтії). Географічне положення. Основне населення. Столиці. Великі міста.

Робота з підручником. с. 108

Країни східної Європи

Білорусь.

Білорусь – колишня республіка СРСР. Як незалежна держава вона утворилась у 1991 році. Країна розміщена на заході Східноєвропейської рівнини.

Білорусь межує з такими країнами: Україна, Польща, Литва, , Латвія, Росія.

Через територію Білорусі проходять важливі міжнародні транспортні шляхи. Більша частина території країни рівнинна з добре вираженими слідами зледеніння.

Помірно континентальний клімат з теплою зимою і прохолодним літом дає змогу вирощувати багато культур.

У Білорусі знайдено досить значні поклади нафти, калійних солей. Розробляються також родовища торфу й вугілля. Важливим промисловим ресурсом є ліс.

Населення держави – переважно білоруси.

Провідними галузями промисловості є машинобудування та хімічна промисловість.

У сільському господарстві розвинутим є тваринництво. Тут вирощують – велику рогату худобу в молочно-м’ясному і м'ясо-молочному напрямках.

У рослинництві більше половини ріллі відведено під зернові культури: жито, ячмінь, овес, а також льон і картоплю.

У транспортному комплексі Білорусі більшу частину перевезень здійснюють залізничним і автомобільним транспортом.

Столиця – місто Мінськ.

Великі міста – Вітебськ, Могилев, Гомель, Брест.

Росія.

Росія – найбільша за розмірами і одна з найбільш населених держав світу. Вона розташована одночасно у двох частинах світу. Саме тому її вважають євразійською державою.

Росія межує з такими країнами: Фінляндія, Естонія, Латвія, Білорусь, Україна, Грузія, Казахстан, Монголія, Китай, а через Берингову протоку – зі США.

Населення – переважно росіяни. Країна є однією з найбільш забезпечених природними ресурсами держав.

На території Росії зосереджені різноманітні запаси мінеральної сировини, лісові, енергетичні, водні і лісові ресурси світового значення.

Господарство Росії представлене всіма головними галузями економіки.

Основними серед галузей промисловості є машинобудування, хімічна промисловість та електроенергетика.

Розвиток цих галузей забезпечує потужна паливна промисловість та металургія.

Сільське господарство Росії має складну розвинуту структуру. Рослинництво традиційно орієнтовне на вирощування зернових культур, серед яких переважає пшениця, жита, ячмінь, кукурудза. Серед технічних культур виділяється вирощування соняшника та льону. У тваринництві переважає розведення великої рогатої худоби, скрізь поширене свинарство, птахівництво.

Росія має розвинуту транспортну мережу, особливу роль відіграють залізниці.

Росія – морська держава. Вона має потужний торговельний флот, який обслуговує головним чином міжнародні перевезення.

Столиця країни – місто Москва.

Найбільші міста – Санкт Петербург, Новосибірськ, Нижній Новгород, Єкатеринбург, Самара, Орел, Челябінськ, Уфа та ін.

Питання до теми:

1. Що ви дізналися про країну Білорусь?

2. У зошит запишіть країни, з якими межує Білорусь.

3.Що ви дізналися про країну Росію?

4. У зошит випишіть країни, з якими межує Росія.

Домашнє завдання: с.108-110. Прочитати, заповнити таблицю «Країни Європи».




Фізика та хімія у побуті

 Тема: Залежність виграшу в силі від висоти похилої площини. Жолоби, транспортери, драбини та ін.

На повторення. Прості механізми.

https://naurok.com.ua/prezentaciya-prosti-mehanizmi-62690.html

ІСТОРИЧНА ДОВІДКА. З життя вчених

 Одним з найвеличніших механіків світу був знаменитий Архімед (близько 287–212 рр. до н. е.). Ще навчаючись в Александрії (Єгипет), свої чудові наукові знання Архімед застосовував для конструювання багатьох машин. Зокрема, учений винайшов нескінченний гвинт та водопідйомну машину, названу архімедовим гвинтом. Водопідйомна машина Архімеда – це циліндрична труба завдовжки 4–6 м, відкрита з обох боків. По осі труби розміщено вал із гвинтовою поверхнею. Один кінець гвинта розташовували в тому місці, куди мала підніматися вода, інший кінець опускали в рідину. Під час обертання гвинта вода піднімалася вздовж труби і виливалася з верх нього отвору. Отже, дія гвинта базується фактично на принципі похилої площини. Гвинт Архімеда мав перевагу над поршневим насосом, оскільки давав змогу здійснювати підйом забрудненої гілками води. Цим винаходом Архімеда ми користуємося і донині у звичайних кухонних м’ясорубках.

Після повернення до Греції знаменитий учений жив у рідному місті Сиракузах на о. Сицилія в Середземному морі. За легендою, Архімед, захоплений своїми дослідженнями, одного разу заявив царю Сиракуз Гідрону, що міг би перевернути Землю, якби він мав точку опори. Здивований цар запропонував Архімедові продемонструвати йому, як за допомогою малої сили можна піднімати великі вантажі. Архімед погодився і наказав витягнути на берег царську вантажну трієру, посадити на неї увесь екіпаж і завантажити корабель. Розмістившись на певній відстані, Архімед, рухаючи рукою блок, що був сполучений із системою механізмів, почав тягнути до себе корабель так тихо та рівно, немов той плив по воді. Захоплений побаченим цар Гідрон запропонував Архімедові сконструювати для нього військові машини, які можна було б використовувати для оборони Сиракуз. На той час Сиракузи брали участь у Другій пунічній, або Ганнібаловій війні, де однією воюючою стороною були римляни, а другою – карфагеняни. У цю війну було втягнуто багато народів Західного Середземномор’я (іспанців, галлів, греків, македонців). Один з визнач них полководців світу – Ганнібал здійснив важкий військовий похід з Іспанії через Альпи до Італії, де йому вдалося розгромити три римські армії. У відповідь римляни в 213 р. до н. е. розпочали осаду грецького міста Сиракузи. Без сумніву, Архімеда можна назвати родоначальником і статики. Він перший запропонував теорію важеля і, зокрема, сформулював закон важеля: «Вимірювані величини ваг перебувають у рівновазі, якщо відстані від точок їх прикладання до точки опори обернено пропорційні цим вагам». Роботи Архімеда дали змогу створи ти наукову теорію вчення про важелі. Для захисту рідного міста Архімед винайшов ряд військових машин: катапульти, що викидали на велику відстань каміння різної величини; «журавлині дзьоби», які спускалися на канатах і захоплювали носи ворожих кораблів, розгойдуючи та піднімаючи їх. Елементами всіх цих конструкцій були блоки, гвинти, зубчасті колеса, пружини та водяні двигуни. Коли римські війська оточили Сиракузи, 75-річний Архімед очолив оборону рід ного міста. Механізми, які він сконструював, вразили уяву сучасників. Великі втрати, яких зазнавали римські війська від «залізних лап» і метальних машин Архімеда, призвели, за словами Плутарха, до того, що «римляни стали такі боязкі, що коли помічали, як над стіною рухається канат або колода, то кричали: «Ось, ось воно» – і, думаючи, що Архімед хоче направити на них яку-небудь машину, стрім ко тікали». Кілька місяців тривала облога Сиракуз, і лише через зрадників, які відкрили ворота, римляни змогли увірватися в місто. «Немало прикладів мерзенної злості й мерзенної жадоби можна було б пригадати, – пише Тит Лівій (І ст. до н. е.) про пограбування Сиракуз, – але найзначніший між ними – вбивство Архімеда. Серед дикого сум’яття, під крики й тупіт озвірілих солдатів, Архімед спокійно роздуму вав, розглядаючи накреслені на піску фігури, і якийсь грабіжник заколов його мечем, навіть не підозрюючи, хто це».

Домашнє завдання:   Опрацювати запитання і відповіді до вивченого.

 1. Назвіть прості механізми, які людина використовує у своїй діяльності.

Пристрої, призначені для зміни сили, називають простими механізмами (вони змінюють силу й використовуються для виконання механічної роботи).

Котки, колесо, шестерні (зубчасті колеса для регулювання швидкості обертання - одна шестерня може обертати сусідню з більшою або меншою швидкістю), важіль, коловорот, рухомий або нерухомий блок, похила площина.

2. Що таке важіль?

Важіль – це тверде тіло, яке може обертатися навколо нерухомої опори. 

Коловорот є різновидом важеля дає виграш у силі для підйому відра води з криниці.

3. Чим відрізняється рухомий блок від нерухомого?

Блок - колесо з жолобом, закріплене в обоймі, через жолоб блока пропускають мотузку, трос або ланцюг. У нерухомого блока вісь під час піднімання або опускання вантажів нерухома, у рухомого блока рухома вісь піднімається або опускається разом з вантажем.

Рухомий та нерухомий блок призначені для підйому вантажів, проте рухомий блок дає виграш у силі в два рази.

4. Для чого використовують похилу площину?

Піднімаючи вантаж уздовж похилої площини, отримаємо виграш у силі в стільки разів, у скільки разів довжина схилу площини більша за її висоту. Похила площина полегшує підйом вантажів (хоч йти по ній доводиться довше, але зусиль треба затрачати набагато менше, ніж піднімаючи вантаж вертикально вгору).

5. Назвіть різновиди похилої площини.

Гвинтова драбина – похила площина, що обвиває вісь, подібно до різьби гвинта (по гвинтовій драбині підніматися легше, ніж по вертикальній, але доводиться долати більшу відстань); гвинт (використовуються для скріплення деталей); клин (становить основну частину колючих, різальних, стругальних інструментів: голки, ножа, ножиців, сокири, стамески, рубанка, лемеша плуга).

6. Який виграш у силі дає рухомий блок? Похила площина?

Рухомий блок дає виграш у силі у два рази, похила площина дає виграш у силі в стільки разів, у скільки разів довжина схилу площини більша за її висоту.