Українська мова

Тема: Складання простого плану тексту.

1. Прочитай текст. Зверни увагу на заголовки, які стоять перед частинами оповідання. Це і є пункти плану.

Мурзя
1.Дмитрик знайшов кошеня.

Дмитрик увібрав голову в плечі, готуючись до того, що тепер його будуть довго і суворо виховувати.
Але кошенятко так заспокійливо гріло; клопоталася бабуся, щось відшукуючи… Врешті внесла до кімнати пляшечку з соскою.
-Ти що, бабусю? Мені вже три роки…
-Думаєш, такого здорованя, як ти у нас, із соски годуватиму? Це ось для кицюні, воно ж тільки від мами, може, пити з блюдечка ще не вміє. Ану, принеси блюдечко…
2.Кошенятко хоче втекти від свого господаря.
Опустила кошенятко на підлогу, обережно ткнула писком у молоко. Воно ж несподівано крутнулось і швидко метнулось під шафу. Дмитрик кинувся наздоганяти, лізе у вузький отвір вслід за кошеням. Бабуся злякано смикає хлопчика за сорочечку:
-Вилазь, негайно вилазь, бо застрянеш, покалічишся…
Дмитрик ліг на диван в сусідній кімнаті, обличчям до шафи, - і не зводить погляду з куточка, де сховалося кошенятко. Боїться поворухнуться, щоб воно не злякалося…
3.Котик звикає до Дмитрика.
Проснувся – поруч бабуся присіла, посміхається, палець до вуст приклала. Мовляв, мовчи, тихо. Глянув Дмитрик, а кошенятко біля блюдечка, п`є молочко. Смішно так лиже рожевим язичком. Нарешті напилося. Круглі, як намистинки, сірі оченята дивились просто на Дмитрика, шерсть біля рожевого ротика злиплася, з її кінчинів стікали краплинки молока. Бабуся тихенько підкралася. Хвать його на руки!
-Змерзнеш. Мокре, замурзане, - витирає писок руками, пригорнула до себе.
-Бабусю! Дай мені, бабусю!
-Тільки ж обережно. Не придави.
Малий замурзаний писок заспокоєно ткнувся в теплі рученята хлопчика. Пригрілося кошенятко. Притихло.
-Як же назвемо його, Дмитрику?
-Замурзя… Ні, краще Мурзя.-І притих, прислухаючись.-Чуєш, бабусю, Мурзя співає?
І справді: спочатку несміло, потім спокійніше, голосніше кошенятко мурчало.
-Значить, любить тебе. Ти ж не ображай його.
-Що ти, бабусю?-зрадів, обіймає. А погладить його можна?
-Звичайно. Тільки не проти шерсті, і показала, як це робиться.
Невдовзі діти, кошаче і людське, гралися на підлозі. Обоє вже не почувалися самотніми в цьому великому, захоплюючому та не завжди зрозумілому світі.

2. Читання уривку з оповідання О. Буценя «Хто дужче любить?».

    Були якось Петько з Миколою в лісі. Суниць вони назбирали мало, зате двох їжаків зловили. Понесли хлопці їжаків додому. Минуло ще кілька днів. Знову зустрілися хлопчики і заспереча­лися, хто з них більше любить свого їжака. Петько хвалиться, що годує їжака молоком, всякого ганчір'я намостив йому в кутку, мало не голки йому чистить. А Миколка сумно мовчав. Йому нічо­го було розповідати. Він відніс їжака до лісу і випустив на волю.

1) Бесіда за змістом тексту.

- Куди ходили хлопці?

- Що вони там робили?

- Куди хлопці віднесли їжаків?

- Про що сперечалися друзі, коли зустрілися?

- Хто насправді більше любить їжака?

2) Скласти план. Записати в зошит.

Орієнтовний план

1. Петько і Миколка в лісі.      

2. Зустріч хлопчиків.

3. Розповідь Петька.

4. Мовчання Миколки.

3) Переказ тексту за планом (усно).

Домашнє завдання:

І. Прочитайте. Доведіть, що це текст. Поясніть, з якою метою автор розповідає цю історію..

ЗНАЙОМСТВО

Зі школи Оксана поспішала додому. Мама веліла не запізнюватися: сусіди справляли новосілля і запросили їх на знайомини.

В автобусі Оксана зайняла зручне місце й безтурботно поринула у свої мрії. На одній із зупинок увійшла і стала якраз біля неї літня жінка з важкими сумками. Пасажири попросили дівчину поступитися місцем. Та Оксана вдала*, ніби не чує.

Увечері вона з матір’ю та батьком пішла до нових сусідів. Двері відчинилися. На порозі стала жінка, яку Оксана так образила своєю нечемністю в автобусі, а на столі було частування* з тих самих важких сумок. Дівчина ладна була провалитися крізь землю. Мати вихваляла перед новою сусідкою свою доньку, яка вона вихована та скромна, і вчиться добре, і вдома допомагає…

Кожне мамине слово, як насмішка, стьобало дівчину. А сусідка спокійно дивилася їй просто в очі. Той погляд надовго запам’ятався Оксані

1. Визначте тему й основну думку тексту.

2. Виділіть зачин, основну частину й кінцівку тексту.

3. Обгрунтуйте поділ тексту на абзаци.

4. Складіть і запишіть простий план тексту.

5. Придумайте свою кінцівку тексту.



Історія

Тема: Скасування кріпацтва.  

Кріпосне право - це один з видів рабовласництва, офіційно селяни були кріпаками з 1649 року по 1861, а неофіційно - ще з часів Київської Русі.

Кріпацтво було системою аграрних відносин, за яких селянин був безстроково прикріплений до землі власника - пана, що передбачало закріпачення селянина з боку власника (тобто владу власника над селянами, що знаходяться на його землі).

На українських землях кріпацтво існувало з часів Київської Русі. У період польсько-литовської держави (XVI ст.) закріпаченими стали 20 % селян. На Закарпатті утверджується на початку XVI ст. Визвольна війна середини XVII ст. спричинила фактичне зникнення кріпацтва на більшості території України. На Лівобережжі й Слобожанщині кріпацтво відновлюється за указом Катерини ІІ від 3 травня 1783 р. Скасоване в Галичині та Буковині у 1848 р., в "підросійській" Україні та Росії — у 1861 р.

Скасування кріпацтва принесло свободу 22,5 мільйонам кріпаків, які однак, не ставали власниками оброблюваної землі — відчуджена у поміщиків, вона передавалася сільським громадам, які розподіляли її порівну серед сільських жителів.

Найвідоміший український кріпак - поет, прозаїк та художник Тарас Шевченко. Йому було 24 роки, коли друзі викупили його з кріпацтва.

Робота з підручником . 199 (опрацювати матеріал за питаннями)

Питання:

1. В якому році було скасовано кріпосне право?

2. В чиїх інтересах проводилася реформа 1861 року? Зачитайте відповідні місця з тексту оповідання.

3. Що змінилося у становищі селян після скасування кріпацтва?

4. Які зміни відбулися в житті народу після скасування кріпацтва?

Домашнє завдання: с. 199


Природознавство

Тема: Хижі звірі – вовк, лисиця, ведмідь, рись. Спосіб існування.

http://777zoology.blogspot.com/2016/11/carnivora-mustelidae-felidae.html

Домашнє завдання: повторити с.187 параграф 57 (Які ознаки притаманні представникам ряду Хижі)