ТЕМА: РИТОРИКА ЯК НАУКА І МИСТЕЦТВО

доброго дня, діти!

Риторика (красномовність), або ораторське мистецтво – це наука про способи переконання і ефективні форми впливу на аудиторію з врахуванням її особливостей. Вона виникла в стародавній Греції. Як і епос, драма, музика, скульптура й архітектура, вона вважалася мистецтвом, творчістю, її величали "царицею всіх мистецтв".

Риторика як мистецтво передбачає вміння добре говорити, грамотно будувати висловлювання й уживати слова. Це зумовлює зв'язок риторики з такими розділами науки про мову, як стилісти­ка, орфоепія, синтаксис та інші.

Окрім того, ораторське мистецтво — це й уміння говорити красиво, прикрашати свою мову. Цю особливість мистецтва сло­ва відображає одна з його назв — «красномовство». Але навіть досконало володіючи мовою, оратор перш за все повинен мати що сказати, вміти добирати інформацію. Недаремно риторика на ранніх етапах свого розвитку поєднувалася з філософією, тобто слово не відділялося від думки.

У стародавній Греції риторика була вагомою складовою частиною суспільного життя. В Гомерових творах справжнім героєм вважався той, хто не тільки виявляв доблесть, а й умів гарно говорити. Війську Агамемнона, що завоювало Трою, дуже допомагав своїми промовами старий Нестор, хоч він уже й не міг безпосередньо брати участі в битві.

Риторика - комплексна наука, тобто її місце - на стику, пересіченні, причому багаторівневому) ряду наук (етики, філософії, логіки, еристики, психології, лінгвістики, сценічної майстерності). Інакше кажучи, риторика начебто вбирає в себе з інших наук такі змістовні компоненти, які в системі визначають риторику як науку про закони ефективної мисленнєво-мовленнєвої переконуючої діяльності. Причому кожний компонент, пересікаючись та взаємодіючи з іншими, наповнюється якісно новим, перетвореним змістом, ніж це було у складі тієї чи іншої науки. Таким чином, риторика - це не просто сума різних змістовних компонентів, а наука, яка органічно інтегрує в собі необхідні знання.

Риторика в системі культури

Риторика є класичною гуманітарною наукою, наукою про ораторське мистецтво. З давніх часів, з моменту свого виникнення вона була присвячена проблемам ефективного усного переконливого слова в ситуації публічної комунікації. У різні часи в різних народів оратор завжди був достойною осо­бою суспільства, користувався повагою за вміння володіти словом, мудрістю, красою та етичністю думки. Оратора вважали наставником молоді, учи­телем, котрий уміє говорити просто, мудро, велич­но, доступно виражати добрі та справедливі думки.

Риторика була частиною освіти. Вона розвива­лася на стику філософії та словесності, а також де­яких суміжних наук - логіки, етики, естетики, лінгвістики.

Риторика цінна тим, що вона розвиває в лю­дині систему якостей: культуру мислення (глиби­ну, ерудицію, швидкість мислення), культуру мо­ви (правильність, виразність, ясність, точність), культуру поведінки (ввічливість, тактовність, ко­ректність), культуру спілкування (увага до спів­розмовника, уміння слухати та чути, відповідати за свої слова) (С.Коваленко).

Дайте відповіді на запитання

1.Що таке риторика?Кого ми називаємо оратором? Оратор (від лат. orare — говорити) вказує:1)на особу, що виголошує промову, виступає з промовою на зборах;2)красномовну людину, яка володіє даром майстерності слова

2.Якими якостями має володіти оратор?

3.Чи народжується людина оратором? Від­повідь обґрунтувати.

4.Чому вважають, що саме мова є основним за­собом спілкування?

Завдання 1. Встановіть на відповідність.

 Поєднати частини крилатих висловів античних мудреців.

Ораторами стають,

життя для блага суспільства і правдивість (Піфагор).

Дві речі роблять людину богоподібною:

не тільки сказати, що треба, а й не сказати, що не треба (Цицерон).

Платон – мій друг,

без діла нікчемне й пусте (Демосфен).

Найбільше достоїнство оратора -

та істина дорожча (Аристотель).

Будь яке слово

проста (Платон).

Мова істини

поетами народжуються (Цицерон).

Завдання 2.

Прочита­ти текст мовчки. Визначити його основну думку. Чи замислювалися ви коли-небудь над іміджем власним і іміджем того, хто доно­сить до вас якусь інформацію? Поміркуйте над своїми спогадами.

Зовнішність є вагомим чинником успіху того, хто виступає. І тут важливо володіти собою, уміти «створювати імідж», певний образ. Недарма існує спеціальна професія - іміджмейкер, тобто людина, що допомагає створити імідж. Зачіска, охайність рук та нігтів, макіяж, стан взуття та одягу - усе це уваж­но фіксується і впливає на сприйняття ваших слів.

Не кожен може похвалитися, що природа дала йому високий зріст, міцну статуру й грацію жестів. Але буває, що зовні непоказна людина, коли ви­ступає, мов магніт, притягує увагу аудиторії. За кожним її жестом уважно стежать, підкоряючись ритмові її виступу.

Інколи промовець спирається на атрибути своєї професії, які забезпечують бажаний імідж ав­томатично. Так, у церковному красномовстві ка­федра чи амвон, блискуче тло інтер'єру, пишні ри­зи вже забезпечують певну увагу слухачів.

Інша справа - світське красномовство. Тут, щоб привернути до себе увагу, оратор мусить вда­ватися до певних прийомів. При цьому важливо дотримуватися міри. Не варто бути ексцентрич­ним, не личить екстравагантно одягатися, так са­мо, як і робити незвичайну зачіску, вдаватися до особливих жестів тощо.

Вираз обличчя, хода, якою ви йдете до місця виступу, постава - випростана чи згорблена, ваша жестикуляція - створюють певне враження ще до того, як ви сказали перше слово. Симпатія чи ан­типатія до оратора формується саме в ці найперші хвилини.

У кожної людини є те, що називають чарівністю (або шармом, як кажуть французи). Та не кожен уміє її використовувати. Недосвідчений оратор інколи боїться аудиторії. Йому здається, що всі йо­го сприймають критично, що його «бачать на­скрізь». Але насправді кожен може змусити ауди­торію слухати свій виступ. Треба тільки бути щирим і ставитися до людей з повагою. Навпаки, усяке хитрування, намагання «себе подати», якось підкреслено причепуритися можуть сприйматися як вияв комплексу неповноцінності (САбралювич).

Усно відтворити текст.

Записати кілька тез за прочитаним ви­словлюванням, розкриваючи поняття «імідж оратора».

Домашнє завдання

Завдання 1. Прочитайте речення, поясніть їх зміст. Оберіть один вислів як епіграф до подальшого вивчення риторики. Вмотивуйте свій вибір.

Риторика — цариця душ і княгиня мистецтв. (Ф. Прокопович)

Красномовство є мистецтво керувати розумом. (Платон)

Кінцева мета красномовства — переконувати людей. (Ф. Честерфілд)

Одних мож­на слухати, інших несила слухати, а третіх не можна не слухати. (Д. Меджі)

Завдання 2. Скласти міні-твір на одну з тем, розкриваючи основну думку висловлювання:

Усе ораторське мистецтво полягає в то­му, щоб бути пристрасним (Г.Мірабо).

Форма, у яку одягнені думки оратора, збуджує увагу й захоплення натовпу (Ф.Честерфілд).

Оратор, достойний уваги, це той, хто ко­ристується словами для думки, а думкою для істини й доброчинності (Ф.Фенелон).