МАТЕМАТИКА

Тема: Ділення з остачею (ознайомлення) 08.05

https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-dilennya-z-ostacheyu-83904.html

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-dilenna-z-ostaceu-221988.html

Робота над задачею (с. 158, завдання 1047)

Це задача на конкретний зміст дії ділення на вміщення, тому учні відразу можуть записати її розв’язання так: 20 : 6. Але знайти значення цієї частки вони не можуть, тому що не існує такого числа, яке при множенні на 6 дає 20.

Виникає проблемна ситуація. Пропоную її розв’язати засобом практичних дій.

— Скільки потрібно взяти олівців, щоб покласти в першу склянку? (6) Візьміть 6 олівців і покладіть їх у першу склянку.

— Чи всі олівці ми розклали? (Ні, не всі.)

— Візьміть ще стільки олівців, щоб покласти у другу склянку. Скільки потрібно взяти олівців? (6) Беремо 6 олівців і кладемо у другу склянку.

— Чи всі олівці ми розклали? (Ні, не всі.)

— Візьміть ще стільки олівців, щоб покласти у третю склянку. Скільки потрібно взяти олівців? (6) Беремо 6 олівців і кладемо у третю склянку.

— Чи всі олівці ми розклали? (Ні, залишилося 2 олівці.) Чи можна їх покласти у четверту склянку? (Ні, тому що треба розкладати по 6 олівців у кожну склянку, а тут лише 2.)

— Скільки ми отримали склянок з олівцями? (Три склянки по 6 олівців у кожній.)

— Скільки олівців залишилося? (Залишилося 2 олівці.)

— Розв’язання цієї задачі можна записати так: 20 : 6 = 3 (ост. 2) — ми виконали ділення з остачею, тут: 20 — ділене, 6 — дільник, 3 — частка, 2 — остача. Цей запис читають так: 20 поділити по 6, у частці буде 3 і в остачі 2.

 Виконання ділення з остачею, спираючись на практичні дії (с. 158, завдання 1048)

Порівняння прикладів на ділення націло і ділення з остачею (с. 158, завдання 1049)

12 : 3 = 4                               16 : 4 = 4

13 : 3 = 4 (ост. 1)                  18 : 4 = 4 (ост. 2)

Висновок: в остачі отримуємо число, яке показує, на скільки ділене більше за число, яке ділиться на дільник націло, а в частці отримуємо те саме число, що й при діленні націло.   

Закріплення (с. 159, завдання 1050)

— Виконайте ділення з остачею у другому рядку, користуючись відповіддю з першого рядка.

30 : 5 = 6                         42 : 6 = 7                        56 : 7 = 8                       72 : 9 = 8

33 : 5 = 6 (ост. 3)           47 : 6 = 7 (ост. 5)         62 : 7 = 8 (ост. 6)         79 : 9 = 8 (ост. 7)

Робота над задачею (с. 159, завдання 1051)

— Скільки окремих квадратів можна скласти з 11 однакових паличок?

Щоб дізнатися, скільки окремих квадратів можна скласти з 11 однакових паличок, треба 11 поділити на кількість сторін квадрата, тобто на 4.

11 : 4 =?

8 : 4 = 2

11 – 8 = 3, тому 11 : 4 = 2 (ост. 3)

— Скільки квадратів можна скласти? (Два квадрати, і ще залишиться 3 палички.)

Завдання дз: с.. 159, завдання 1055; 1056. Роб зош с. 93-94 (1-6)